Już po raz trzeci na przełomie maja i czerwca region Małopolski stał się przestrzenią do propagowania innowacyjnych technologii i programowania w edukacji. Stało się to za sprawą Małopolskiego Festiwalu Programowania “Małopolska koduje”, który w tym roku został zorganizowany pod hasłem “W czym zastąpią nas roboty i sztuczna inteligencja”.
Małopolski Festiwal Programowania odpowiada na potrzebę promowania nowych technologii i programowania jako kompetencji przyszłości. Wg szacunków, w Stanach Zjednoczonych w 2020 r. będzie o 1.000.000 więcej miejsc pracy dla programistów, niż ludzi, którzy będą mogli te stanowiska zająć. Także w Polsce nauka programowania to jedno z najważniejszych, obok infrastruktury sieciowej w szkołach, wspólnych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji. Natomiast analizy OECD pokazują, że w perspektywie 10-15 lat ok.15-20 proc. stanowisk pracy przejmą maszyny uczące się, jednak w otoczeniu będzie powstawało wiele nowych miejsc pracy dla osób potrafiących pracować w środowisku sztucznej inteligencji i programowania maszyn. A zatem jako społeczeństwo musimy przygotować się do nowych wyzwań. Dotyczy to umiejętności rozwijanych u uczniów w szkołach, ale też i u osób starszych w zakresie przekwalifikowania i dostosowania się do wymagań rynku pracy. Świat robotów już oddziaływuje i będzie oddziaływał na różne aspekty życia. Umiejętność komunikowania się z asystentami – maszynami uczącymi się, pokonanie barier i emocji w kontakcie z robotami to wyzwanie. Mówi o tym dokument Grupy Ekspertów powołanych przez Komisję Europejską, przedstawiony do publicznej konsultacji w marcu 2019 r., który skupiony jest na wymiarze etycznym rozwoju Sztucznej Inteligencji, ale też wskazuje na potrzebę działań wspierających partnerstwa świata nauki i edukacji, biznesu, organizacji obywatelskich w krajach członkowskich UE. Dzisiaj kraje Unii z środków publicznych i prywatnych wydają rocznie ok 5-6 mld euro na rozwój Sztucznej Inteligencji, a USA 12-13 mld, natomiast Chiny już prawie 18 mld. Dlatego Europejski Plan Działań zakłada systematyczny wzrost finansowania i tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze AI.
Poprzednie edycję Festiwalu – 2017 i 2018 potwierdziły duże zainteresowanie uczniów i nauczycieli tematyką programowania, robotyki i nowych technologii. Za sukcesem Festiwalu “Małopolska koduje” stoją partnerzy współpracujący z Fundacją Szkoła Medialna w ramach Małopolskiej Inicjatywy Cyfrowej Edukacji – szerokiego porozumienia podmiotów reprezentujących organizacje pozarządowe, uczelnie, instytucje nauki i kultury, biznes, sektor kreatywny, którzy stawiają sobie za cel wspieranie rozwoju nowoczesnej edukacji, opartej na świadomym i twórczym korzystaniu z technologii cyfrowych. Poprzez współpracę partnerów MICE Małopolski Festiwal Programowania staje się okazją do organizacji wydarzeń i spotkań technologicznych, służących m.in. pozyskiwaniu wiedzy, nawiązywaniu nowych kontaktów i promocji wykorzystania najnowszych technologii w edukacji, a co za tym idzie wskazywaniu Małopolski, jako regionu otwartego na innowacyjne technologie i rozwiązania, w tym technologię AI, która już wkrótce zmieni oblicze edukacji, nauki i biznesu na świecie, a w Polsce jej potencjał nie jest dostatecznie wykorzystany.
Nauka programowania to umiejętność rozwiązywania problemów, a kodowanie to język teraźniejszości i przyszłości. Ucząc się programowania uczniowie rozwijają nie tylko swoją kreatywność, ale także zdobywają umiejętności, które zapewniają lepsze rozumienie otaczającego świata i sukces w karierze edukacyjnej oraz zawodowej. Tegorocznej edycji Festiwalu towarzyszyło hasło: “W czym zastąpią nas roboty i sztuczna inteligencja”, ponieważ w tym roku chcieliśmy zwrócić uwagę na potencjał sztucznej inteligencji i robotów jako technologii przyszłości, która coraz prężniej wkracza w szerokie obszary życia człowieka.
W sposób szczególny promowaliśmy technologię sztucznej inteligencji i szerzej mechatronikę w edukacji, pokazując jednocześnie, że jest to obszar dla kooperacji świata edukacji, nauki oraz biznesu. Dlatego w ramach tegorocznego Festiwalu, poza integracją wydarzeń o charakterze warsztatów, pokazów, zajęć otwartych z programowania tworzących Mapę Inicjatyw oraz konkursów informatycznych dla dzieci i młodzieży, we współpracy z krakowskimi uczelniami i sektorem kreatywnym promującym technologię sztucznej inteligencji i robotykę zorganizowaliśmy drugą już festiwalową konferencję, która w tym roku rozwinęła temat: “W czym zastąpią nas roboty i sztuczna inteligencja – fakty i mity”. Była to przestrzeń do pokazania możliwości i faktów, obalenia mitów, zintegrowania inicjatyw w tym zakresie w obszarze edukacji, nauki i biznesu. Jednocześnie udało nam się zaprezentować możliwości związane z zagadnieniem robotów i sztucznej inteligencji, także w zakresie kreowania przyszłości edukacyjnej uczniów i studentów oraz rynku pracy. Podobnie jak w roku ubiegłym konferencja stała się płaszczyzną prezentacji technologii i wymiany doświadczeń uznanych autorytetów naukowych oraz zapisała się jako ważna inicjatywa integrująca świat nauki, edukacji i biznesu wokół tematu sztucznej inteligencji i robotów.
Festiwal swoim zasięgiem objął całą Małopolskę, a festiwalowe wydarzenia odbyły się na terenie krakowskich uczelni, między innymi na Wydziale Informatyki AGH, w Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki, w małopolskich bibliotekach, szkołach i firmach, promując działania i projekty wpisujące się w ideę nowoczesnej edukacji, której najważniejszym sensem jest przygotowywanie dzieci i młodzieży do świadomego i kreatywnego współtworzenia nowoczesnego społeczeństwa oraz rozwój przedsiębiorczości i kompetencji mieszkańców regionu. Wspólnie pracujemy na rzecz lepszej,nowoczesnej i kreatywnej edukacji.
Dziękujemy naszym partnerom za współpracę, a uczestnikom za aktywny udział w organizowanych wydarzeniach.
Do zobaczenia za rok!