Technologia zmienia świat, zmienia nasze życie, kształtuje również zainteresowania i procesy poznawcze. Trwa i pewnie zawsze będzie trwała dyskusja, na ile warto w edukacji i nauce, zwłaszcza najmłodszych, promować nowe technologie, skoro tak wiele mamy z nimi do czynienia na co dzień.
Technologia nigdy nie jest wartością samą w sobie. Zawsze jednak może być znakomitym środkiem wzmacniającym to, czego w szkole brakuje najbardziej – wzmacniającym dziecięcą ciekawość, proste i naturalne zainteresowanie wszystkim, które nie wiadomo dlaczego, gdzieś w trakcie kariery szkolnej słabnie. I tutaj z odsieczą przychodzą nowe technologie, aplikacje internetowe, roboty, rozszerzona jak również wirtualna rzeczywistość, która być może już wkrótce stanie się udziałem szkolnej rzeczywistości.
Współczesny uczeń poznaje świat ze smartfonem lub tabletem w ręku: mierzy kroki, kilometry pokonane na rowerze, korzysta z map, przegląda strony… Dlaczego zatem nie wykorzystać tych umiejętności, jak również faktu, że praktycznie wszyscy uczniowie posiadają własne smartfony do tego, by zechcieli sięgnąć po książkę.
Do poznania trochę na nowo “Małego Księcia” zainspirowałą mnie publikacja Wydawnictwa Galaktyka, która wydała lekturę z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości. Trójwymiarowy Mały Książę wprowadza nas w wirtualny świat, w którym planeta z aktywnym wulkanem ożywa, razem z Małym Księciem możemy wyruszyć w trójwymiarową podróż, wirtualnie zaopiekować się rozkapryszoną Różą, wyrywać baobaby czy oswajać Lisa.
Lekcje można przeprowadzić w oparciu o tablety, jeśli w szkole posiadamy taką możliwość, możemy też w myśl zasady BYOD (Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Własne Urządzenie) poprosić uczniów, by przynieśli na lekcję własne smartfony lub tablety. Warto również wcześniej poprosić uczniów o zainstalowanie na smartfonach aplikacji, do której przekierowywuje kod QR zamieszczony w publikacji lub ściągnąć aplikację z podanej strony. Instalacja zajmuje niewiele czasu a aplikacja jest bezpłatna.
Nie należy się obawiać, że forma przyćmi właściwy sens omawiania lektury, publikacja twórczo łączy tradycyjne wydanie “Małego Księcia” z obecnymi możliwościami technologicznymi. Świetnie znane klasyczne karty powieści Exupéry’ego oznaczone symbolem róży ożywają i wtedy wręcz namacalnie uczeń staje obok bohaterów utworu. Żyjemy w cyfrowym świecie, to proces nieunikniony, a zatem zamiast próbowąć przeciwstawiać się nieuniknionemu, warto to oswoić i wykorzystać w dobrym, mądrym i twórczym celu.
Zaprezentowane poniżej materiały pt. “W wirtualną podróż z Małym Księciem” mają charakter inspiracji, pomysłów na wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości przy okazji omawiania lektury Antoine de Saint-Exupéry pt. “Mały Książę”.
Tematy:
- Z Małym Księciem w podróż do lektury Antoine de Saint-Exupéry’ego.
- Z Małym Księciem w świecie dzieci i w świecie dorosłych.
- Z Małym Księciem szukam przyjaciela.
- Z Małym Księciem i Różą rozmawiamy o miłości.
- Z Małym Księciem na tropie wartości.
Pobierz scenariusz lekcji
Zobacz lekcję przeprowadzoną w Szkole Podstawowej Da Vinci w Krakowie.